Life and society.

Wiedza tajemna i sekretna. Jak się do niej dobrać? To coś, co każdego dnia będzie wielkim wdechem.


cd4434

Wiele ludzi uważa, że bez miłości nie da się żyć, a przynajmniej jest ciężko. Druga grupa uważa, że zwyczajnie bez ważnych ludzi nie da się żyć. Są również tacy mędrcy dla których najważniejsze jest powietrze, bez niego umrą. 🙂 Jednak ja widzę jeszcze jeden fragment tej układanki, który z kolei dla mnie jest kluczowy. Czy chcę czy nie, już nie umiem obejść się bez tego. (To chyba już uzależnienie…?)

Słowa, które zmieniają życie.

Moja nauczycielka geografii w liceum powiedziała bardzo mądrą rzecz, co prawda nie dotyczyła przedmiotu, jednak ona była z tych pedagogów, którzy w swoim zawodzie widzieli więcej niż wpakowywanie w nas wiedzy. Powiedziała: „W życiu bardzo ważne jest mieć odskocznię, coś jeszcze oprócz szkoły czy pracy. Coś, gdzie można uciec, co daje radość, dopełnia nasze życie, do czego zawsze można wrócić i nawet jeśli skończymy szkołę lub zmienimy pracę, to zostanie z nami.” Zapamiętałam dokładnie te zdania, to jedne z tych słów, które na zawsze zapadają w pamięć.

yunb

Wygrać z lenistwem i chcieć.

W przypadku miłości uważam, że znalezienie jej nie jest do końca naszą kwestią, przecież w grę wchodzi druga, swobodna osoba. Lecz sprawa z pasją czy hobby jest zupełnie inna. Odszukanie, dostrzeżenie w życiu jest prostsze i zależne jedynie od nas samych,  wykazywanych starań, pragnień i determinacji. Cała masa ludzi dookoła nie posiada własnej odskoczni, bo nie ma potrzeby, nie wierzy w istnienie, nie chce im się, nie mają motywacji czy pragnienia. Dla wszystkich tych idących dalej, widzących więcej, poszukujących, jest szansa, umieszczona dokładnie w nich.

Próbuj wszystkiego.

Najważniejsze jest próbować. I to wszystkiego, dosłownie. Oglądacie te programy o talentach, czy o gotowaniu, śpiewaniu, tańczeniu, akrobatyce, malowaniu itd. Ci wszyscy ludzie, któregoś dnia dostrzegli, że dana dziedzina daje im masę frajdy, uwielbiają to i chcą więcej. Ci kucharze, któregoś dnia gotowali dla rodziny, potem znowu i ponownie, aż wreszcie sami pchali się do kuchni, aż zrobili sobie z niej twierdzę. Inni zanim dostrzegli wielką przyjemność w bieganiu siedzieli na kanapach i fotelach, pod wpływem impulsu czy namowom znajomych poszli raz na przebieżkę, za tydzień znów i teraz biega 5 razy w tygodniu.

okll

Moje wielkie odkrycie.

Zanim odkryłam jaką moc i znaczenie mają dla mnie książki, to z wielką męką wierciłam się w fotelu z lekturami szkolnymi. Szczególnie dobijały mnie te z podstawówki i gimnazjum. Nudne historyjki o psach, albo liliputach. Z czasem, z dojrzałością i z większą świadomością odkryłam całe regały innych pozycji, nieczytanych w szkołach, ale z niesamowitymi historiami. Pewnego dnia zobaczyłam na korytarzu koleżankę z książką nie zadaną przez nauczycielkę i pod tym wpływem udałam się do biblioteki po coś dla siebie. Potem urządzałyśmy sobie literackie dysputy między lekcjami. Od tej pory nie wyobrażam sobie życia bez książek.

Nie zazdrość, lecz działaj.

Wcześniej też zazdrościłam i myślałam, że inni mają fajnie z tymi zajęciami, pasjami, zainteresowaniami. Posiadają te swoje małe światy, gdzie porozumiewają się z innymi osobami, z którymi dzielą hobby. Chciałam tak, jednak nie miałam nic takiego, w stosunku do czego odczuwałabym ten żar. Próbowałam wkręcić się w świat mody, w botanikę, w malowanie na płótnie i rysowania węglem, potem była jazda na rolkach, strzelanie z łuku. Nic, rzucałam w kąt po czasie, nie kręciła mnie żadna z tych rzeczy. Jednak nie poddawałam się, szukałam i przynajmniej wiedziałam co jest nie dla mnie.

l9

Wyznacz chociaż rejon poszukiwań. 

Warto wytyczyć sobie taki szlak, okrąg, granice, zakres zainteresowań. Czy dotyczą kwestii artystycznych, sportowych, przyrodniczych, kosmetologii. Ogólnie stwierdzić, gdzie mi dobrze, jakie kwestie są interesujące, co pociąga trochę bardziej niż inne dziedziny. I potem poruszać się w tym obszarze, pewnego razu wejdziecie na drogę czując „to właśnie to”. Owszem, przyjdzie to z czasem, nic co robi się za pierwszy czy drugim podejściem nie stanie się wielką, życiowa pasją. Poprzez wytrwałość i czas hobby się rozwinie oraz dojrzeje.

Eksperymentować i ryzykować.

Pamiętajcie, że to czego się nie spodziewamy jest najbardziej smakowite. Nigdy bym nie pomyślała, że będę uwielbiać grać w koszykówkę. Oczywiście bardzo amatorsko, ale jednak. Te duże i szalone skoki są smaczkiem życia, zaskakują otoczenie, ale również samych siebie. Zapewne znacie takich ludzi, niepozornych na zewnątrz, ale dokonujących wielkich i niesamowitych rzeczy. Jeden jest grotołazem, drag queen, pilotem szybowca, a drugi kajakarzem górskim, tancerką na rurze. Takich ludzi się podziwia, a wręcz nie dowierza ich niesamowitym wyczynom, czasami nawet zazdrości odwagi oraz odnalezienia nietuzinkowej pasji.

wermmk

Pasja to koło ratunkowe.

Oczywiście, nikt nikomu nie każe mieć pasji. Jednak wyobraź sobie sytuację, kiedy wyrzucają Cię z pracy, kończysz szkołę lub studia, a może właśnie do przeszłości przechodzi Twój długoletni związek. Jakiekolwiek zawirowanie, porażka, upadek łatwiej jest przetrwać właśnie mając coś więcej, coś stałego i jedynie dla siebie. Mimo ruin w jednej sferze życia, bolesnych doświadczeń, osobistego końca świata, hobby utrzymuje na powierzchni, daje poczucie, że jednak nie wszystko jest skończone, jest po co przeć do przodu i wspomaga podnieść się z kolan. Dokładnie taki przypadek sama przeżyłam.

Pasja jest dopełnieniem.

Wszystko jest w naszych rękach. Wielu ludzi może wmawiać Wam, że nie ma potrzeby, w zasadzie po co się męczyć dodatkowo. Jednak pasja w życiu jest jak tlen, miłość i ludzie w jednym. Każdy z odpowiednią determinacją oraz wytrwałością znajdzie na świecie coś dla siebie, tylko dla siebie, albo do dzielenia z kimś bliskim. Potraktujcie to jako ucieczkę, odreagowywanie, odszukanie powołania, a szczęściarze nawet zarabiają na tym. Hobby dopełnia życia, które tak wielowymiarowe mieści karierę, rodzinę, obowiązki i ten fragment poświęcony tylko nam samym.

A jak jest z Waszymi pasjami? Jak do je odkryliście? Co was pasjonuje i pochłania? Może macie jakieś inne rady? Czekam na komentarze i zapraszam do dyskusji na Facebook. Zobacz również: Jak być zadbanym studentem? oraz Buntownik, Charles Baudelaire.

6 thoughts on “Wiedza tajemna i sekretna. Jak się do niej dobrać? To coś, co każdego dnia będzie wielkim wdechem.

  1. Bardzo fajny post. Uważam, że robienie nowych rzeczy daje dużo więcej niż po prostu nowe doświadczenie i mam całą listę rzeczy, które chciałabym kiedyś spróbować, staram się ją realizować.
    Swoją drogą, fajną miałaś nauczycielkę. Rzadko się zdarzają tacy nauczyciele, którzy uczą nas czegoś cennego o życiu, a nie tylko o swoim przedmiocie 😀

    Polubione przez 2 ludzi

    1. Oj tak, była świetną nauczycielką, co prawda wymagała wiedzy, ale nam ją dawała, więc słusznie, że potem mieliśmy to umieć. Generalnie, fajna babką była, różne rzeczy nam opowiadała, anegdoty czy prawdy o życiu. Mile ją wspominam.

      Polubione przez 2 ludzi

  2. Pasja to coś wspaniałego. Zaryzykuję stwierdzenie, że jest dość podobna do miłości. Daje nam szczęście, pozwala znieść trudy codziennego życia. Mamy do czego wracać i gdzie uciekać w razie potrzeby. Bardzo mi żal ludzi pustych, którzy nie mają hobby, prawdziwej pasji. A najbardziej tych, którzy udają, a tak naprawdę robią coś „bo wszyscy”. Bo wszyscy teraz udzielają się ba Facebooku, bo wszyscy teraz obsesyjnie robią sobie zdjęcia, bo wszyscy teraz mają snapa. Brak pasji to choroba, na którą choruje społeczeństwo. Nie dajmy się zarazić i szukajmy tego, co daje nam szczęście.
    Pozdrawiam

    Polubione przez 2 ludzi

Skomentuj

