Life and society.

Najlepsze na wszelkie doły, chwile słabości, zwątpienia, zagubienie czy na motywację. Co tak uzdrowicielsko na mnie działa?


erett

Mam takie swoje, ulubione, cudowne, motywujące, podnoszące na duchu słowa, cytaty, fragmenty tekstów. Wszyscy, którzy czytają książki dobrze wiedzą jakie skarby w sobie kryją, a ja jako nadwrażliwa osoba, dostrzegam 3 razy więcej. Czytając naprawdę dużo, zarówno na studia jak i dla przyjemności, odkrywam w każdym, nowym tytule myśli, które już dawno zmieniły mnie oraz wiele elementów mojego życia. Najbardziej jednak uwielbiam moment, kiedy podczas czytania okazuje się, że czytany tekst tak bardzo pasuje do mojej aktualnej sytuacji życiowej, przez co te słowa zostają ze mną… na zawsze. Przypadek, los, zesłanie. Nie wiem, ale wielokrotnie przecierałam oczy ze zdumienia.

Dzisiaj postanowiłam podzielić się z Wami kilkoma moimi ulubionymi cytatami z różnych pozycji. Każdy z nich ma swoje przesłanie, naszą osobistą historię. Może zainspiruje kogoś, aby sięgnął po całą książkę lub chociaż popchnie podobnie jak popchnęły mnie. 

rerttt

Uważam, że zdrowo jest być samemu przez większość czasu. Przebywanie w towarzystwie, nawet najlepszym, szybko staje się nużące i wyczerpujące. Uwielbiam być sam. Nigdy nie spotkałem przyjaciela, który byłby równie przyjazny jak samotność. Jesteśmy zwykle bardziej samotni, kiedy wychodzimy między ludzi, niż kiedy zostajemy w domu.”

Henry David Thoreau „Walden czyli życie w lesie”

Podobnie jak literatura, również muzyka może służyć do opisania niezwykłego przeżycia, emocjonalnej przemiany, najwyższego smutku lub ekstazy; podobnie jak literatura również malarstwo może budzić zachwyt lub otwierać nowe spojrzenie na świat. Lecz jedynie literatura jest w stanie wywołać poczucie kontaktu z umysłem innego człowieka w jego integralności, z jego wzlotami i upadkami, z jego ograniczeniami, małością, obsesjami, przekonaniami, z tym wszystkim, co go porusza, ciekawi, podnieca lub budzi wstręt. Jedynie literatura pozwala nam na kontakt z umysłem osoby nieżyjącej w sposób bardziej bezpośredni, pełny i głęboki niż rozmowa z najbliższym przyjacielem; choćby ta przyjaźń była najgłębsza i najtrwalsza, nigdy w rozmowie nie zwierzamy się tak całkowicie, jak wobec pustej kartki papieru, pisząc do nieznanego adresata”.

Michael Houellebecq „Uległość”

Zawsze żyłem z dnia na dzień, bez projektów na przyszłość, realizując swój cel jedyny, pisanie, nie oglądałem się na prawo i lewo. Wszystko co było dookoła, teraz znikło, znalazłem się na pustyni.”

Gustave Flaubert „Korespondencja”

Pisarze w swoich powieściach i romansach starają się przeważnie brać pewne typy społeczne i przedstawić je obrazowo i artystycznie – typy nader rzadko spotykane w życiu jako pewne całości, a które jednak są niemal bardziej rzeczywiste niż sama rzeczywistość.”

Fiodor Dostojewski „Idiota”

W większości sytuacji, kiedy człowiek szuka śmierci, w rzeczywistości szuka miłości”

David Levithan „Pewnego dnia”

Gdziekolwiek się ruszę — to samo uczucie nieprzynależności, bezużytecznej gry. Udaję zainteresowanie czymś, co mnie zupełnie nie obchodzi, kręcę się tu i tam, ale nigdy nie jestem „w środku”, w żadnym określonym miejscu. To, co mnie przyciąga, znajduje się gdzieś indziej, czym zaś owo „gdzie indziej” jest — nie wiem.”

Emil Cioran „O niedogodności narodzin”

Jestem pewien, że ten świat jest uroczy, bogaty, zepsuty, kolorowy. Może pewnego dnia go odwiedzę, ale wątpię. Podobne światy nie wydają wiz dla takich popaprańców jak ja”

David Levithan „Will Grayson, Will Grayson”

Bardziej niż czegokolwiek zawsze pragnąłem bliskości drugiej osoby. Bardziej niż czegokolwiek pragnąłem poczucia, że nie jestem sam.”

James Frey „milion małych kawałków”

Właśnie dlatego (…), że nie ma jeszcze metody najlepszej hodowli artystów, tak jak przecież jest hodowla byków, każdy artysta żyje tak, jak mu nakazuje jego własna, artystyczna intuicja.”

Witkacy „622 upadki Bunga”

Wiedziałam, jak ciężko jest być córką ludzi, którzy Cię nie dostrzegają, nawet jeśli stoisz przed nimi i tupiesz nogą.”

Laurie Hale Anderson „Motylki”

Dla mnie nie ma nic smutniejszego niż takie związki między ludźmi, które trzyma jedynie klej znaczków pocztowych. Jeżeli nie można zobaczyć, usłyszeć czy dotknąć drugiego człowieka, najlepiej z nim zerwać.”

John Steinbeck „Na wschód od Edenu”

nigdzie nie jesteśmy bardziej samotni, niż leżąc w łóżku, z naszymi tajemnicami i wewnętrznym głosem, którym żegnamy lub przeklinamy mijający dzień.”

Jonathan Carroll „Białe jabłka”

Myślałem o samobójstwie. Powstrzymywało mnie tylko to, że nikt, absolutnie nikt nie wzruszy się mają śmiercią, że w śmierci będę jeszcze bardziej samotny, niż w życiu”

Jean Paul Sartre „Mdłości”

A jakie są Twoje ulubione cytaty? Masz takie, jakieś wyczytane perełki, które pamiętasz? Polecasz coś? Czekam na propozycje w komentarzach. Zapraszam na facebook gdzie jeszcze więcej i lepiej CODZIENNIE! Zobacz również: Zadbany student? Tak. oraz Pisać dziennik czy nie?

7 thoughts on “Najlepsze na wszelkie doły, chwile słabości, zwątpienia, zagubienie czy na motywację. Co tak uzdrowicielsko na mnie działa?

  1. Rzadko zapadają mi w pamięć cytaty. Chyba nie przywiązuje do nich jakiejś większej wagi. Uwielbiam czytać książki = podróżować w czasie, przeżywać inne życia, poszerzać horyzonty. Tylko jakoś nigdy nie łączyło się to u mnie z cytatami. Czasami jakaś myśl ujęta szczególne zgrabnie przykuwa moją uwagę, ale raczej zmienia coś w moim patrzeniu na różne rzeczy i ‚znika’.

    Polubione przez 1 osoba

  2. Mam podobnie, cytaty z książek zostają ze mną i pamiętam je długo, jeżeli nie dosłownie, to chociażby ich zarys. Najbardziej te, które otwierają mi klapki w mózgu, dzięki którym doznaję olśnienia. Poruszył mnie cytat z książki „Motylki”, który wymieniłaś. Szukam książki i będę czytać. Za mną chodzi motyw pływania. Chyba jestem inkarnacją łososia. Analogie pływania do myślenia z „Wilka Stepowego” chodzą (pływają?) za mną od zawsze. Kate Chopin i jej pływające „Przebudzenie”. Czytałam gdzieś, że najsmutniejszy cytat świata to ogłoszenie:”Ubranka rozmiar 58 sprzedam, nigdy nie używane.”.

    Polubione przez 1 osoba

  3. Piękne cytaty, zdecydowana większość z nich bardzo przypadła mi do gustu 🙂 Ja również mam kilka ulubionych cytatów, jednak z racji ich ilości, nie będę ich tu wypisywać. 🙂 Uważam, że cytaty, luźne zapiski czy notatki to mega ważny aspekt czytania! Pozdrawiam. 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

