Społecznie.

7 przeczytanych książek, które wpłynęły na moje podjęte, życiowe decyzje; wprowadzone zmiany; działania, motywacje, inspiracje.


0oopm

Książki, to bardzo ważny i ogromny element mojego życia. Ciągle o nich piszę, co przeczytałam, co mam w planach, co polecam, po co warto sięgnąć. Mam to szczęście, że zazwyczaj trafiam na pozycje, których poznania nie żałuję, nie były zmarnowanym czasem i bardzo się cieszę, że mogłam po nie sięgnąć. Wśród masy tytułów, raz na jakiś czas, trafi się jedna, niepozorna i być może przez innych uznana za słabą czy mało wartościową. Lecz po osobistym zapoznaniu się z nią, wiele się zmienia.

Zapraszam dzisiaj na wpis, który być może komuś pomorze we własnych wyborach czy decyzjach. Chciałabym się z wami podzielić książkami, dzięki którym zmieniłam życie, podjęłam ważne decyzje, przełamałam się czy zaczęłam nad sobą pracować. Na mnie one zadziałały i wywołały pierwszy krok. Te 7 książek, które zmieniły moje życie i zostały ze mną do dziś. Być może na kogoś z was również podobnie podziałają, a na innych wręcz odwrotnie, ale jeśli ich jeszcze nie znacie, to polecam, aby po nie sięgnąć.

condesigne

Paradoks czasu” Philip Zimbardo, John Boyd,

Nic, co ktokolwiek z nas zrobi w swoim życiu, nie pozwoli zgromadzić choćby paru chwil odsetek; nic nie da szansy na odzyskanie czasu źle wykorzystanego. Czas, który upływa, mija bezpowrotnie.

Podróż przez swój czas odbywasz tylko jeden raz, jest więc niezwykle istotne byś wykorzystał ją możliwie jak najlepiej.

Powyższe cytaty, choć wydają się takie banalne, to u mnie wywołały refleksję dzięki której, od dłuższego czasu, staram się i chcę czas wykorzystywać jak najlepiej. W tym kontekście pomijam wszelkie wątki typu memento mori itd. Chodzi o to, że jest CZAS. Tyle czasu marnowałam na bzdury, nadal marnują, lecz mniej i dążę ku temu, aby było tego coraz mniej i mniej. Niesamowicie uświadomiła mi, że chociaż „prawdziwe, dorosłe” życie wydaje się tak odległe, to jednak ono już jest, bo nie mam 18 lat, nie wszystko przede mną, mimo że sama nie wiem kiedy te lata minęły. Wykorzystać to, co mogę, jak najlepiej i nie stać w miejscu. Dlatego m. in zaczęłam regularnie trenować, więcej pisać, poznawać nowe miejsca zamiast gnić przed komputerem.

Zbrodnia i kara” Fiodor Dostojewski

Zdarza się niekiedy, że zobaczywszy zupełnie nieznanych ludzi, zaczynają nas oni nagle i nieodparcie zajmować już od momentu, w którym ich ujrzeliśmy, zanim padnie jakiekolwiek słowo.

Wszystko jest w ręku człowieka, a on pozwala zdmuchnąć sobie wszystko sprzed nosa, jedynie i wyłącznie z tchórzostwa.

Odtrąceniem nie naprawi się żadnego człowieka.

Pierwszy raz czytałam ją w liceum i już wtedy stała się moją ulubioną lekturą szkolną. Trudno mówić, aby bohater czy jego główny czyn był inspirujący lub miał pozytywny wpływ. Nie pochwalam ani zabójstw ani kradzieży. Jednak sam bohater, kiedy byłam jeszcze w liceum, jakoś stał się u mnie powodem przemyśleń. Dużo też spędziłam czasu nad analizą jego przemyśleń ukazanych w książce. Co to u mnie zmieniło? Podejście do ludzi, patrzenie na świat i trenowanie się, by zbyt szybko nikogo nie oceniać.

njbkk

Władca pierścieni” J. R. R. Tolkien

Idę swoją własną drogą, możliwe jednak, że wasza droga przez jakiś czas będzie równoległa do mojej.

Lecz tak właśnie bywa z czynami, które obracają koła świata: dokonują ich małe ręce, na małych spada ten obowiązek, gdy oczy wielkich zwrócone są w inna stronę.

My decydujemy tylko o tym jak wykorzystać czas, który nam dano.

Jedna z moich ulubionych książek, która cała jest dla mnie bardzo ważna. Czytałam ją wiele razy i zawsze po niej mam takie poczucie…nie wiem jak to opisać, ogromnego przeżycia, zwycięstwa i natłoku emocji. Zawsze dodaje mi sił, odwagi, nowych pomysłów. Stanowi prawdziwą ucieczkę od życia. Pokazuje, żeby się nie poddawać, tak jak mali hobbici, przeć do przodu i szukać/mieć w tym przyjaciół. Uświadomiła mi, jak ważni są ludzie, oczywiście nie Ci którzy zatruwają nas czy ciągną do dołu. Ale samemu jest trudno, z kimś innym łatwiej. I z tą odwagą, siłą i osobami chcę dalej żyć. Sama zwracam uwagę, że najbardziej niepozorne osobniki nie muszą być tymi najgorszymi.

Wszystko za życie” Jon Krakauer

Moim zdanie, powinieneś radykalnie zmienić swój sposób życia i zacząć odważnie robić rzeczy, o których przedtem nawet nie myślałeś; albo wahałeś się, czy spróbować. Tak wielu ludzi jest nieszczęśliwych, a jednak nie podejmują żadnej próby, by to zmienić, ponieważ przywykli do życia w pewności, konformizmie i konserwatyzmie, co może dawać poczucie spokoju umysłu, ale w rzeczywistości nie ma rzeczy bardziej niszczącej dla spokojnego ducha niż pewna przyszłość.

Jedyną osobą, z którą musisz walczyć, jesteś ty i twój opór przed angażowaniem się w coś nowego.

Ta książka spowodowała, że zaczęłam się zastanawiać i myśleć nad etapem oraz miejscem w którym jestem. Czytałam ją jakoś luty – marzec 2015 roku, kiedy miałam wszystkiego dość, bez sił, bez perspektyw, radości i celów. Ona była początkiem lawiny, którą nazywam ZMIANA KIERUNKU STUDIÓW. Od niej się wszystko zaczęło i potoczyło dalej. Zmieniłam studiów, z rokiem przerwy, i jestem bardzo zadowolona. Pokazała, że moja droga, jest MOJA, inna, własna, dopiero do stworzenia.

pezibear

Zew natury. Moja ucieczka na Alaskę.” Guy Grieve

Nikomu nie polecałbym, by podążył tą samą, co ja ścieżką, lecz zapytałbym, czy większa część ciebie jest szczęśliwa. A jeśli nie, co możesz zrobić, by to zmienić?

Nie wiem co zdarzy się jutro ani dokąd zaprowadzi nas życie. Życie nie ujawnia od razu wszystkich swoich planów, bo i dlaczego miałoby to robić? Lepiej poszukać szczęścia teraz, niż tracić czas, odkładając wszystko na przyszłość, która może nie nadejść, a już z pewnością nigdy nie ułoży się do końca po naszej myśli.

Niesamowite rzeczy się dzieją na tym świecie, nie z przypadku, a z pasji niezwykłych ludzi. Wtedy poczułam to: JA TEŻ CHCĘ ROBIĆ NIEZWYKŁE RZECZY. Może nie wyjadę na Alaskę ani bezludną wyspę. Pewnie nie wyląduję na księżycu ani nic takiego. Jeśli jednak zapragnę przełamać się i dokonać tego, co teraz jest dla mnie niemożliwe lub sądzę, że nie ma sił by się nie udało, to jest szansa sukcesu. Ten zwykły człowiek pokazał determinację, siłę, walkę, która niesamowicie inspiruje. 

Dzienniki” Kurt Cobain

Chcę być zaangażowany i szczery, ale lubię się też zabawić i zachowywać się jak idiota.
Dziwadła, łączcie się.

Wyrażanie siebie i prawo do tego wyrażania jest niezbędne do życia.

Lepiej być nienawidzonym za to kim się jest, niż być kochanym za to, kim się nie jest.

Dzięki tej książce wiem, czuję i chcę być sobą, taka jaka jestem i jaką siebie widzę. Nie chodzi jedynie o strój, sposób wypowiadania się czy odnoszenia do ludzi, lecz o miejsce na świecie. Mam swoje pragnienie bycia artystką, tworzyć własne dzieła (heh, nie muzykę). Nie mam kontaktów, wielkiej kasy, bogatych rodziców czy chłopaka z milionami, ale będę szła ku temu, choćby sama. Wiem tez, że wiele ludzi tego nie zrozumie, potępi, wyśmieje itd. To pokazuje ich małość i kompleksy. Jestem nieco inna, lubię to i każde te złe słowa, to tylko dym, który szybko znika. Stąd też blog, moje plany rozwijania się w innych formach artystycznych i oczywiście ciągłe pisanie. Zawsze teraz, dzięki niemu, ciągle powtarzam sobie „mogę”.

fgfggg

Milion małych kawałków” James Frey

Nie chciałem być kontrolowany, więc robiłem wszystko, co mogłem, żeby wyrwać się z tego schematu, co sprawiło, że jeszcze bardziej chcieli mnie kontrolować.

Przejmuj się tym, co myślą inni, a zawsze będziesz ich więźniem.

Mam zamiar odejść i nie mam zamiaru oglądać się za siebie i nie mam zamiaru się żegnać. Żyłem sam, walczyłem sam, sam radziłem sobie z bólem. Umrę sam.

Ja tylko walczę o siebie, ja tylko nie chcę umierać, ja tylko pragnę pokochać.

Ta książka pokazała mi człowieka nie złamanego, ale podczas upadku, który jest na dnie, z którego można jedynie zacząć się wspinać ku górze. Nie miałam nigdy takich skrajnych przygód jak tutejszy bohater, ale w wielu fragmentach opisu stanu emocjonalnego, doskonale wiedziałam co odczuwa. Wiele cytatów było jakby wyjętych z mojej głowy. I wiecie co? Pomogła mi jakoś ta historia, jemu udało się pokonać przeszkody, przejść przez walkę. Też po części dzięki niej chcę więcej ryzykować, nie ulegać strachowi, przesuwać strefę komfortu i być – żyć – odczuwać naprawdę. (Nie zamierzam popadać w żadne nałogi!). Dzięki niej zaczęłam walczyć z tym, aby nie zastanawia się co inni pomyślą, nie patrzeć na ludzi dookoła, ich oceny itd. Jestem ja dla siebie. Ta lektura również miała wpływ na zmianę kierunku studiów.

A jak jest z waszymi decyzjami? Macie książki, które pomogły wam podjąć życiowe decyzje? Zmotywowały lub pomogły w działaniu? Czekam na komentarze. Zobacz również: Co to jest miłość? oraz Wiedza sekreta i tajemna w środku nas.

Skomentuj

